lördag 9 maj 2009

80 dagar kvar till BF

... det låter inte alls särskilt mycket tycker jag, men när man säger att man har11 veckor kvar, då låter det jättelängt!...

...Å visst är det väl lustigt? Under den gångna veckan har jag både fått höra: "Men, ska du gå ända in i juli? är du säker på att det inte är två?!"...samt "Juli, det är ju snart, då har du ju inte alls så stor mage?

Visst är det väl så att det är något speciellt med gravida kvinnor och deras magar, men hur magen växer och ser ut är högst individuellt, och beroende på dagsform och hur man själv upplever sin graviditet så kan båda kommentarerna ovan uppfattas "stötande"....

Med denna lilla reflektion vill jag uppmana alla som träffar på gravida kvinnor att innan man utbrister i någon av kommentarerna ovan, kanske man kan höra sig för hur den gravida mår, och känna av lite först, annars kan man som gravid ta illa upp. Man kanske inte visar eller talar om det direkt till den som lagt kommentaren, utan man biter ihop....å sen bubblar allt upp när man kommer hem, å då drabbar det istället sambo/make/familj till den så smått sårade gravida...

Nu ska jag städa lite, ringa till S och höra när han vill ha fika-leverans (han är uppe medtuppen å harvar idag).... får se om jag å viktor hittar på något mer skoj under dagen.

Kram på er därute :-)

//M.

1 kommentar:

fnyz sa...

du har så rätt! folk vet ju inte heller om det faktiskt ligger nått "fel" bakom eller om man känner sig stor å tjock å ful å så kommer nån å säger till en att man är såååå stor.

men jag tyckte alltid det var värst när folk sa att "det syns ju inte ens att du är gravid när jag var i typ vecka 30....."nähä jag ser väl alltid såhär tjock ut då..."

mycket bättre å säga "Ååå vilken underbart fin mage du har" eller, "vad fin du är, det riktigt lyser om dig" eller nått annat possetivt och gulligt.